Każdy kto planuje otworzenie sklepu, salonu usługowego czy punktu gastronomicznego, musi się liczyć z koniecznością zakupu urządzenia fiskalnego do rejestracji sprzedaży. Przedsiębiorcy mają do wyboru kasy lub drukarki fiskalne, które pełnią tą samą rolę, jednakże różnią się systemem pracy. Kasa przede wszystkim działa niezależnie, a drukarka wymaga połączenia z programem do sprzedaży.
Jaka kasa sprawdzi się w sklepie?
Wybór kasy fiskalnej na pewno nie jest najprostszy, bo dostępny na rynku są dziesiątki modeli. Na pewno trzeba się kierować parametrami technicznymi urządzenia, jego rozmiarami i funkcjami. W sprzedaży są dostępne modele stacjonarne, które muszą być stale podłączone do źródła zasilania oraz mobilne, działające dzięki wbudowanemu akumulatorowi. Przeważnie w dużych sklepach sprawdzają się kasy stacjonarne, które doposażone są w szuflady kasowe, skanery kodów kreskowych, terminale płatnicze czy wagi. Natomiast w firmach usługowych częściej są wybierane mobilne modele, które mogą pracować w dowolnym miejscu przez kilkanaście godzin be przerwy. Kasy fiskalne z warmińsko mazurskiego województwa są uznawane za jedne z najlepszych. Nowością na rynku od kilku lat są kasy online, które jako jedyne mają wbudowany moduł do zdalnego łączenia się z Centralnym Repozytorium Kas w celu automatycznego przesyłania dobowych raportów fiskalnych. Każda kasa umożliwia generowanie paragonów fiskalnych i niefiskalnych, wielu rodzajów raportów dobowych i miesięcznych, a także dokonywania wpłat i wypłat. Nowoczesne modele mogą być połączone z terminalem płatniczym, co jest szczególnie wygodne w restauracjach, gdzie kelner podchodzi z kasą do klienta. W zależności o wybranego modelu, baza danych kasy może pozwalać na zapisanie określonej ilości danych, a także wygenerowanie ograniczonej ilości paragonów i raportów.
Nie ma jednej uniwersalnej kasy fiskalnej, która sprawdzi się w każdej firmie. Dla jednym idealna będzie kasa w rozmiarze zbliżonym do tableta, a innym razem będzie to stacjonarna kasa z szufladą i wszelkimi akcesoriami przydatnymi w prowadzeniu sprzedaży. Od modelu i marki w dużej mierze zależy cena urządzenia. Najtańsze kupimy już za niecałe tysiąc złotych, a najbardziej zaawansowane urządzenia kosztują nawet po kilka tysięcy łotych.