Przejdź do treści

Praca w branży logistycznej

Transport towarów coraz częściej odbywa się poprzez transport droga lądową. Inne formy  transportu na przykład droga morska, kolejową czy powietrzną nie są aż tak elastyczne i komfortowe jak transport drogowy. Spowodowane to jest faktem możliwości dojazdu ciężarówki lub pojazdu dostawczego bezpośredni pod adres na który dostarczony ma być towar. Taka sytuacja sprawia ze przewóz drogowy jest bardzo wykorzystywany. Branża ta boryka się jednak z problemem, jakim jest wciąż mała liczba kierowców, potrzebny do prawidłowego funkcjonowania tej gałęzi ekonomii.

Rozliczanie godzin pracy kierowcy

rozliczanie czasu pracy kierowcówTransport drogowy jest specyficzną branżą i nie każdy ma do niej predyspozycje. Kierowcy pracujący w transporcie międzynarodowym liczyć się muszą z trudnościami dnia codziennego. Są to na przykład kilku dniowe lub kilku tygodniowe rozłąki z rodziną, ponieważ nie ma możliwości powrotu codziennie do domu z trasy na drugi koniec europy. Ponadto muszą się mierzyć z nieregularnym czasem pracy. Przykładem czegoś takiego jest na przykład przyjazd kierowcy rano do zakładu przemysłowego w celu pobrania i załadowania materiału, jednak zakład z pewnych nie wyjaśnionych powodów nie osiada danego materiału. Dostępnym będzie on dopiero wieczorem, Więc dany kierowca ma przed sobą wizję jechania przez całą noc mimo ze miał to zrobić w dzień. Kolejnym problemem związanym w wcześniej wymienioną sytuacja jest rozliczanie czasu pracy kierowców.  Kierowca zawodowy ma obowiązek jechać bez przerwy przez cztery i pół godziny. Po tym czasie zmuszony jest na przestawienie pozycji przełącznika na tachometrze z pozycji praca na odpoczynek. Oznacza to przymusową pauzę o długości czterdziestu pięciu minut. Po takiej przerwie może jechać kolejne cztery i pół godziny po czym musi zaplanować odpoczynek trwający ponad dwanaście godzin. Taki cykl pracy może być wykonywany trzy razy w tygodniu.

Normalny tryb pracy kierowcy zawodowego jest nieco inny. Kierowcy przewiduje się cztery godziny ciągłej pracy po czym zobowiązany jest do wykonania półgodzinnej przerwy na odpoczynek po czym powinien znów przez cztery godziny prowadzić pojazd po czym należy wykonać postój na odpoczynek trwający do dwunastu godzin. Taki tryb pracy jest narzucony przez kodeks pracy, jednak wydaje się być najbardziej optymalny.